Eerste glossy ”met een missie” voor Adelinde Cornelissen 
Met het welzijn van paarden kan het stukken beter

Meer beweging, meer sociaal contact, meer ruwvoer – met het welzijn van naar schatting 400.000 paarden in Nederland gaat het de goede kant op, maar het kan nog stukken beter. Dat is de boodschap van de glossy PAARD & welzijn die op Werelddierendag is gepresenteerd.

Amazone Adelinde Cornelissen nam in Barneveld het eerste exemplaar in ontvangst. Ze deed dat tijdens de open dag van manege- en ponykamp De Burght, een hypermoderne Paarden Vrijloop Stal, gebaseerd op het uitgangspunt dat paarden in een kudde leven.

De glossy is in een oplage van 50.000 exemplaren verspreid over ruim vijfhonderd winkels voor dierbenodigdheden in het hele land. Paardenliefhebbers kunnen de glossy daar gratis afhalen. Ook is er een digitale versie verschenen .

Uitgangspunt voor de glossy is de Gids Goede Praktijken van de Sectorraad Paarden. De glossy beschrijft twaalf manieren om van je paard te houden: door verbeteringen aan te brengen in de voeding, huisvesting, training, en verzorging worden paarden gelukkiger, evenwichtiger en gezonder. Een reportage over trends in de stal is een bron van inspiratie: voor veel paarden blijkt groepshuisvesting een goed alternatief. Portretten van Anky van Grunsven, Adelinde Cornelissen, Bram Chardon en Carmen Römer laten zien wat het welzijn van paarden voor hen inhoudt: ‘’Paardrijden begint bij jezelf”, benadrukt de winnares van de zilveren medaille dressuur op de Olympische Spelen.
De enige hoogleraar ethologie en welzijn paard in het Nederlandse taalgebied Machteld van Dierendonck pleit voor de invoering van een basisbewijs voor houders van paarden, zodat iedereen de benodigde kennis heeft voordat zij deze dieren gaan houden.

Stichting Levende Have is uitgever van de glossy. De Sectorraad Paarden en het Nederlands Hippisch Kenniscentrum zijn mede-initiatiefnemers. Een redactiecommissie met daarin onder meer vertegenwoordigers van Bokt.nl, Dierenbescherming, KNHS en Vereniging Eigen Paard heeft een belangrijke inhoudelijke bijdrage geleverd. ”Een prachtig samenwerkingsproject”, aldus hoofdredacteur Jinke Hesterman. ”Met als resultaat een uniek product: een glossy met een missie. Bedoeld om het welzijn van paarden te bevorderen.”

Klik hier voor de adressen van de winkels waar de glossy verkrijgbaar is.
https://www.levendehave.nl/files/Waar%20is%20glossy%20verkrijgbaar_0.pdf